onsdag 31 oktober 2012

Sammanfattning oktober 2012

Eftersom det bara är 4 timmar kvar till november så har det blivit dags att summera löpningen under oktober.

Jag satte som mål att springa 100 km totalt. Och det var ett djärvt mål eftersom jag som mest fått ihop 62 kilometer under en månad (juli 2012) sedan jag började springa igen i mars 2011. Egentligen är det såklart inte några problem för en vuxen man att springa 3,2 km i snitt per dag, men eftersom jag kämpar med att inte dra på mig några onödiga skador så är det inte bara att "blåsa på".

Den totala summan blev 92 km. Men jag är faktiskt nöjd med det. Skulle lätt kunnat passerat 100 men då hade jag tagit risken att skada mig. Det känns smart att jag inte gjorde det. Dessutom är jag nu i klart bättre form än jag var i början på månaden.


4 kommentarer:

  1. Bra jobbat!

    Är nyfiken, vad har du för träningsbakgrund egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Mina två huvudidrotter i ungdomen var orientering och simning. Har inga översvallande meriter var väl typ topp 20 i min åldersklass i frisim och har ett DM-silver i budkavle som 14-åring. Men jag la av med båda sporterna i tonåren. I övrigt är jag skaplig på tennis :-).

      Fortsatte att springa, men har i princip alltid haft problem med benhinnorna (därav min försiktighet och rädsla att träna när det inte känns helt ok). Sprungit ett Lidingölopp och Göteborgsvarvet tre gånger. Men var aldrig tillräckligt tränad, resultaten blev därefter.

      Senast jag var i bra form var nog 2000-2001 när vi bodde i Frankrike och jag hade massor av tid att träna. Efter det fick vi barn (2002 och 2004) och jag har gjort några försök, men alltid överbelastat och blivit skadad.

      Men nu hoppas jag ha blivit smartare och nu ska jag lyckas komma i riktigt bra form och hålla det i väldigt många år. Det är viktigare än alla tidsmål.

      Radera
  2. Klokt tänkt! Klart att du inte ska träna mer om du känner att kroppen inte riktigt är med. De där 8 kilometrarna som saknas till 10 mil gör ingenting i slutändan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nån gång ska man väl lära sig av sina misstag! Jag tror inte heller att 8 km spelar någon roll egentligen.

      Radera