fredag 19 oktober 2012

Ett snabbare pass

Velade länge igår. Kände inte riktigt att kroppen återhämtat sig från tisdagens långpass, men kände att vädret nog inte kan bli så mycket bättre, ur löpningssynpunkt, i Sverige en torsdag i oktober. Sen är jag såklart lite extra motiverad av mitt veckomål att springa lite drygt 42 kilometer totalt.

Planen var att springa min korta testrunda så fort som möjligt. Testrundan är 3,7 km men ganska backig, bland annat har den ett långsamt motlut följt kraftig stigning mellan 2 och 3 kilometer. Givetvis utmärkt ur träningssynpunkt, men det gör det lite jobbigt att berätta vilken tid man hade :-).

Tiden blev 18.35 (den som är snabb i huvudräkning får såklart fram att det är nästan exakt 5 min/km). Det är den näst bästa tiden på 1,5 år (som bäst har jag sprungit den på 17.58 i början på augusti. Men vad som är mer glädjande är att jag på mindre än 4 veckor blivit 55 sekunder snabbare). Så det känns faktiskt bra, speciellt efter det extremt långsamma passet i tisdags.

Det jag gjorde annorlunda idag än de tidigare gångerna var att både värma upp och jogga ner skapligt ordentligt. Så det känns lite orättvist att höger vad värker idag, men det går förhoppningsvis över till imorgon. Men det börjar nog bli dags för en massagebehandling eller två.

4 kommentarer:

  1. Lite värk och liknande ska man ha tycker jag, ett bevis på att man tar i lite ;-)

    Men massage är nog inte helt fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag ska boka nu! Gick 4-5 gånger i våras och blev klart bättre. Dessutom är det ju skönt (utom när de tar i som mest på problemområdena).

      Radera
  2. Jag tar också massage ibland så att mina krämpor försvinner. Det är bra!

    Bra tempo där på testloppet. Hur lägger du upp träningen nu inför vintern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra vintern hade jag som mål att hålla höstens form intakt. det gick åt helvetet (förkylningar, muskelproblem och vidrigt väder). Så i år tänkte jag istället satsa på att bli bättre!

      Håller på och funderar ut ett träningsprogram som jag hoppas ska hjälpa mig att uppnå detta.

      Radera