tisdag 9 oktober 2012

10 x 400 m intervaller

För att få lite mer fart i benen så bestämde jag mig för att köra ett intervallpass idag. Bristen på intervallpass i min träning är ett ständigt dåligt samvete. Har egentligen inte någon koll på vilka slags intervaller som kan tänkas vara bäst för mig så jag bestämde mig för upplägget 10x400 m med en minuts ståvila. Det verkar vara en klassiker som många gillar.

Kom hem relativt tidigt, och trots att min fantastiska fru redan hade maten klar så bestämde jag mig för att springa innan middagen. Gillar inte att springa för sent eftersom det kan påverka min sömn negativt (och det vill man verkligen inte i min ålder).

Joggade till Sollentunavallen eftersom det kändes extra naturligt att köra dessa intervaller på löparbana. Men där var det såklart knökfullt med idrottande kids och föräldrar som stod och hängde så jag fick tänka om. Valde att springa fram och tillbaka längs Edsvikens strand istället.

Intervallerna gick skapligt även om jag, dels på grund av intervallovana och dels på grund av rätt kraftig motvind på ena hållet så blev farten ojämn. Spannet på fyrahundringarna blev 4.11-4.45 min/km. En minuts ståvila kändes faktiskt tillräckligt. Andningen hann återgå till normal.

Allt som allt kändes det som ett bra pass och jag kommer göra det snart igen tror jag. Då hoppas jag dock få hålla till på löparbanorna och framförallt hålla jämnare fart.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar tusenmetersintervaller bäst! Det bara är så :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska absolut testa det. Ska bara lära mig krypa innan jag går! Tusenmetersintervaller känns (i teorin) perfekt om man kör på bana och begagnar sig av joggvila (under de sista 200 meterna på tredje varvet).

      Radera