fredag 16 november 2012

Transportlöpning igen!

Väderleksrapporterna hade varit samstämmiga i över en vecka. Vädret i Stockholm (och Solna och Sollentuna) skulle vara "löpvänligt", speciellt med tanke på att vi befinner oss i mitten av november.

Så jag hade packat väskan med träningskläder. Dock blev jag lite osugen mitt på dagen, men eftersom det var lungt på jobbet vid 15 så visade jag min svagare sida noll barmhärtighet och bytte om.

Efter sedvanliga problem med att positionskalibrera GPS:en så kom jag iväg. Löpningen ut ur Stockholm gick bättre än för två veckor sedan, om man bortser från den storväxta och för mig helt okända man som vid Norrtull skrek åt mig "att sluta förfölja honom". Jag skrek tillbaka, men det var såklart omoget, han hade antagligen inte valt att bli paranoid.

Resten av löpning flöt på bra, med mina mått mätt. Förutom att det mörknade lite snabbare än jag trott och blev lite väl farligt under passagen förbi Ulriksdal, där det saknas trottoar och kör en hel del bilar. På slutet mäktade jag till och med en viss fartökning.

Idag sprang jag helt rätt överallt och fick således en någorlunda korrekt mätning av sträckan. Den slutade på 16,2 km. Bra nära 10 miles alltså! Mest nöjd är jag med att inte en enda kilometer blev långsammare än 5.59 och medelfarten 5.40. Det är nästan så att man hoppas att det milda vädret ska håll i sig i två veckor tills nästa gång jag har ett öppet tidsfönster för att kunna upprepa detta.

8 kommentarer:

  1. Motiverande att läsa! Dessvärre är jag fortfarande på löpvila...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist. Hoppas det ger med sig snart! Testa olika alternativa alternativ på rehab. Min favorit är simning eftersom det tränar både kondition och styrka i kroppen, men skonar benen.

      Jag behöver verkligen bra långpass och detta var iaf ett. Hade inte sprungit sen i lördags när jag hade ett riktigt dåligt halvlångt pass. Lite oförklarligt eftersom allt kändes bra, innan jag började springa.

      Radera
  2. Det där med dagsform är en annan gåta :-)

    Fortsätt att transportlöpa och skriva om det, så kanske jag kommer igång jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en gåta, speciellt när man känner sig i bra dagsform och sen presterar dåligt.

      Transportlöpning är bästa grejen! Men det beror såklart på var man bor i förhållande till jobbet. Målet är att springa både till och från jobbet två dagar i veckan (förslagsvis tisdag och torsdag) och cykla två (måndag och fredag) och bara åka med det satans helvetes jävla SL på onsdagar. Då skulle jag få 65 km distanslöpning "gratis" per vecka. Men riktigt så hård är jag inte än.

      Radera
    2. Vet vad du menar med SL. Fråga min fru hur ofta jag hör av mig och säger att det är förseningar...

      Radera
    3. Nä, jag vet allt om det där. Vi gillar att bo i Sollentuna. Men vi hade gillat det ännu mer om man slapp SL. Typ 15 km/h är den fart dom fraktar en i i snitt. Det är för dåligt. Men jag ska frigöra mig från dem mer och mer!

      Radera
  3. Blev också inspirerad. Transportlöpning hem från jobbet ska jag också prova. Dock är det lite längre hem till mig i Vallentuna, men det ska gå bra :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du definitivt testa! Kan det vara ca 3 mil? Då är det ju perfekt för de allra längsta passen. För mig är dock 16 på gränsen till för långt. Hade egentligen tänkt köra en extra runda så det blev 21, men det hade jag inte i mig.

      Radera