torsdag 22 november 2012

The minor och pannkaksstekning

WG George, skapare av the 100-up
Har känt mig aningen hängig de senaste dagarna och jag tror att jag har någon lättare infektion som försöker ta över min kropp. Det tycker dock varken jag eller min kropp att den ska få. Idag kändes det dock lite bättre. Men inte riktigt så bra att jag vågar ge mig ut och löpträna. Ska ta vilopulsen imorgonbitti igen för att kolla så det inte bara är lättjan som slagit till.

Min äldsta dotter, J, rider på torsdagar tillsammans med två kompisar och idag var det min tur att köra. Det innebär att jag måste lämna kontoret 13.45. Det är galet tidigt. Men idag hann jag jobba fem och en halv timme i 180. Så jag kunde gå med ganska gott samvete.

När de ridit klart ska de utfodras hemma hos oss och då gör vi oftast pannkakor. Dels för att det är torsdag och dels för att alla, precis alla ungar älskar pannakor. Det är dock rätt träligt att steka pannakor till fyra tjejer (även vår yngsta dotter skulle såklart ha och hon älskar pannkakor ännu mer än de flesta barn).

De senaste veckorna har jag övat lite då och då på the 100-up, som jag blev intresserad av efter att ha sett Chris McDougall hos Skavlan. Än så länge har jag bara kört "the minor". Alltså när man "går" själva övningen. Det är tillräckligt svårt och jobbigt nog för mig. Men jag har blivit klart bättre på det.

Idag kom jag på att man kan kombinera pannkakstekning och the 100-up. När man hällt smeten i gjutjärnspannan (läge 5-6 på induktionshällen) så hinner man precis köra en omgång the 100-up minor innan det är dags att vända. Man fortsätter att vila under den kortare stekningen av andra sidan på pannkakan. Jag gjorde nog tio set totalt. Lagom träning för mig idag.

Och sällan har det varit så roligt och gått så fort att steka 16 pannkakor!

Bra pannkaksrecept ca 16 st
270 g vetemjöl
9 dl mjölk
5 ägg
knappt 1 tsk salt
smör till stekningen

Gör så här:
Vispa mjölet och hälften av mjölken till en jämn smet.

Vispa i resten av mjölken, äggen och saltet.

Hetta upp en stekpanna till drygt medelvärme.

Lägg i en klick smör och stek pannkakor.

Servera med vispad grädde och hallonsylt. Eller socker och kanel.

4 kommentarer:

  1. Om inte kroppen säger ifrån efter 100-up så tror jag att du kan träna lite :-). 100-up är nog en bra test för hur frisk man är också.

    PS: Hjotronsylt är också gott till pannkakor, inte bra till vofflor :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är jag sämre idag. Så jag antar min kropp inte gillade det. Dessutom är min yngsta dotter sjuk. Så nu blir det VAB och 100% träningsfritt.

      Hjortron har jag aldrig riktigt fallit för tyvärr. Antar det beror på att jag är skåning...

      Radera
  2. Tycker annars att det låter som ett skitbra sätt att smyga in träning i vardagen, i stil med att transportspringa. Fortsätter du att hitta på fler saker i samma stil kommer du springa som vinden utan att märka att du tränat ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var rätt nöjd när jag kom på att the 100-up passade så bra med just pannkakor! Transportlöpningen var det tyvärr inte jag som uppfann :-)

      Jag tror dessutom att jag överdoserat en aningen med asfaltlöpning. Det tar ett tag för mina muskler och leder att återhämta sig efter det. Borde springa mer på mjuka terrängspår. Men det kommer bli en utmaning att hitta sådana de närmsta 4-5 månaderna...

      Radera