fredag 2 november 2012

Från A till B

Idag var det halvdag och dessutom bra väder. Som gjort för att springa hem från jobbet alltså.

I år hade jag tänkt springa hem från jobbet typ varannan vecka ungefär. Men i verkligheten har det bara hänt en endaste gång tidigare, i början på augusti. Men idag hände det äntligen igen.

Det är något med att springa från A till B som jag verkligen gillar. Att springa en runda löser ju inte ett problem på samma sätt. Eller man får såklart träning, men det är ju nästan lite småkorkat när man tänker på det.

Dagens A till B-pass började dock med lite trubbel. Mitt jobb ligger nästan mitt i Stockholms City, omgivet av rätt höga hus, så det tog ett bra tag innan GPS:en lyckats lokalisera sig. Men mitt på bro över Kungsgatan var det fri sikt mot satelliterna och jag kunde börja springa.

Att springa ut ur stan är dock en plåga, med hala löv, gångtrafikanter som är onödigt mycket i vägen, trafikljus och blinda taxichaufförer. Men jag överlevde mirakulöst. Väl i Hagaparken var det som vanligt fint att springa. Efter Hagaparken blev det asfalt igen nästan hela resten av vägen.

Egentligen är sträckan nog bara lite drygt 16 kilometer, om man springer rätt, men det blev 16,5 idag. När jag nån gång lyckas springa rakaste vägen hoppas jag att det ska vara ungefär 16080 meter, alltså 10 miles. Det är en jämn och bra siffra.

Tempot idag var väldigt varierande men snittet blev 5.53 min/km. Målet var att ligga på under 6 minuter så jag är nöjd. Förra gången var tempot 6.19 min/km. Så det var en klar förbättring. Kändes som jag skulle orkat en bra bit till i samma fart, men jag ville inte utmana ödet.

Tiden 1.36 är nästan på pricken dubbelt upp mot den tid det tar SL att frakta mig samma sträcka (när de har en bra dag). Drömmen är att formen ska bli så bra att det tar max 1.15 utan att ta ut sig helt. Då kan jag få in långpass utan att det tar nämnvärt av min tid. Men dit är det såklart många träningspass. Men efter dagens pass tror faktiskt det kan gå en dag.

2 kommentarer:

  1. Önskar att jag kunde få tummen ur och köra lite transportlöpning, tror knappt jag skulle förlora tid jämfört med att åka kommunalt...

    Imponerande gjort iaf och en bra bit mot ditt veckomål

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det är så här jag ska göra för att för att få till de långa och långsamma passen. Dock är det lite för kort för det. Men om jag springer både till och från jobbet på samma dag så borde det funka.

      Man blir även på mycket bra humör av ett sådant här pass. Det blir man inte av att åka pendeltåg.

      Känns inte som att kroppen tog så mycket stryk heller. Mest vanlig träningsvärk.

      Radera