tisdag 13 november 2012

Planerade lopp 2013

Det känns lite galet, men snart är det faktiskt år 2013. Och med anledning av det har jag i stort sett bestämt vilka lopp jag ska springa under det kommende året:

24 mars Premiärmilen 10 km
26 maj Täbyloppet 5 km
sep Kistaloppet 10 km
14 sep Stockholm Halvmarathon
13 okt Hässelbyloppet 10 km

Det enda jag egentligen saknar är ett mil-lopp i slutet på juni början på juli. Men jag hittar helt enkelt inte något som passar och då kan jag ändå tänka mig att springa i Stockholm, Skåne eller Värmland.

Fem lopp, eller helst sex om jag hittar något innan/i början på semestern. Det känns egentligen lite i mastigaste laget för mig eftersom jag brukar behöva uppladdning innan och rätt lång återhämtning efteråt. Men med bättre form bli förhoppningsvis återhämtningen kortare.

Prioriterade lopp blir de två sista. Målet blir under 100 minuter på Stockholm Halvmarathon och under 42 minuter på Hässelbyloppet (egentligen under 40, men det känns inte sannolikt).

8 kommentarer:

  1. Finns alldeles för få lopp under juli och augusti tycker jag. Först tänkte jag att det kanske är logiskt pga semester och få deltagare, men samtidigt är det väl då folk har tid?

    Kollar man på cykellopp verkar dom snarare trängas under högsommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är lite konstigt. Jag tänkte att det var för att det var svårt att hitta funktionärer, men det behövs väl för cykellopp också. Men cykling kanske är mer en "hela familjen"-livsstil än löpning?

      Radera
    2. Är väl ev lite mindre fönster för cykling i Sverige också antar jag med tanke på klimatet.

      Sprang faktiskt Runrundan lite oförberett i år, men det rekommenderas då det var ett trevligt lopp. Om än några backar för många ;-)

      Radera
    3. Cykelvärlden är helt okänd för mig, men det är nog kortare säsong.

      Som jag brukar säga, backar är inte min grej riktigt. Men jag kanske testar ändå.

      Radera
  2. Roslagsnatta i slutet på juni är 5 km. Det brukar jag springa. Det är ett bra lopp. Vårt egna lopp här i Vallentuna heter Runrundan och är en halvmaran. Det kanske är förlångt men ändå ett alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen!

      Roslagsnatta är säkert ett bra lopp, men tyvärr är inte kvälls- eller nattlöpning min grej. Ju tidigare på dan ett lopp är desto bättre är det.

      Däremot kanske Runrundan kan vara intressant. Nog nästan smartare att testa halvmaran då än i september. Jag vill gärna springa Kistaloppet och risken är att det och Stockholms Halvmarathon ligger för tätt. Ska fundera på det.

      Radera
  3. Runrundan är min egen klubb som arrangerar så jag är lite jävig, men det vore väldigt kul om du kom hit och sprang.

    Det är ganska kuperat så räkna inte med att det blir pers. Om det ändå skulle blir pers så slår du ett nytt pers på Sthlm Halvmarathon senare :-).

    Du kan alltid se loppet som en längre snabbare träningspass eller en träning på att tävla :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt funderat på Runrundan.

      Dock skulle jag räkna med pers, för mitt pers på halvmara är så dåligt. Har aldrig varit riktigt tränad för det när jag väl sprungit.

      Dock är jag såklart rädd för backarna. Det är väl rätt mycket backigare än i Stockholm (jag är inte så bra på att jämföra olika höjdprofiler) gissar jag?

      Jag avvaktar in i det sista med att anmäla mig. Kan du uppskatta ungefär hur sent ute man kan vara med att anmäla sig?

      Radera