torsdag 8 november 2012

Tid för träning

Jag tror nästan alla föräldrar har lite problem med att hitta tid för sin träning. Många löser det med att träna på lunchen, men jobbar man mitt inne i Stockholm och helst springer utomhus så är det inte riktigt ett alternativ. Springa på morgonen innan resten av familjen vaknat är ett annat. Det passar mig bättre eftersom jag är skapligt morgonpigg. Men det är ju inte alltid man känner för att ge sig ut i mörker, regn, blåst och minusgrader. I alla fall inte när alla fyra står på menyn. Jag har faktiskt blivit sämre på att ge mig ut på morgnarna nu än när formen är skaplig, än jag var när jag var i riktigt dålig form. Det är lite märkligt.

Allra helst vill man dock springa ett pass efter jobbet. Dels känns det som att man springer av sig en del av jobbstressen och sen känns det som man sover bättre också (om man inte kommer hem försent vill säga). Men det hänger nog ihop. Har man barn så ska de dock ha mat och läxor ska hjälpas till med och andra hushållssysslor ska utföras. När allt det är klart är det lätt att klockan "sprungit iväg" innan man kommer ut och springa.

Igår kändes kroppen lätt och på väg hem bestämde jag mig för att springa ett pass direkt när jag kom hem. Det kändes ok eftersom jag fixat maten och disken kvällen innan. Tog disken igår och hämtade dottern hos en kompis rätt långt bort och sen åkte och handlade.

Själva löppasset  blev dock en rejäl besvikelse. Trots lätta ben från början så gick det tungt. Jag blev mer stärkt i min övertygelse att jag är mer en dag än kvällslöpare.

3 kommentarer:

  1. Jag kan bara träna på lunchen, är för trött på morgonen och minusgrader då upplevs värre (i tanken) än samma minusgrader gör senare på dagen.

    Efter jobbet så är det så mycket annat att pyssla med så att jag får chansen att komma ut först vid 20-21 tiden och då vill jag ju nästan lägga mig ;-)

    Men ffa så har jag möjligheten att avsätta tid på lunchen och har anpassat mig efter det. Hade förutsättningarna varit annorlunda hade jag ju löst det på något annat sätt. Alla sätt är bra utom de dåliga verkar det som med andra ord?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den träning som blir av är den bästa! :-)

      Bara minusgrader funkar om resten är ok, men igår var det ju lite halt och blåsigt också. Och mörkt.

      Nä, kommer jag hem efter 21 så kan sömnen bli lidande. Och jag ser sömnen som en viktig del av hälsan.

      Att träna på lunchen vore det optimala, men det känns halvt omöjligt för mig tyvärr.

      Radera
  2. För mig känns träningen bäst vid 16-tiden efter jobbet. Vi har friskvårdstimme och ibland utnyttjar jag den för att gå lite tidigare och träna. Direkt efter jobbet känns bäst.

    Jag känner också lika dant som dig angående att "springa av sig jobbstressen".

    SvaraRadera