lördag 1 december 2012

Målsättning december 2012

Vis av förra månadens lite väl optimistiska målsättning kommer jag hålla det på en mer hanterbar nivå för december.

I kilometer räknat hoppas jag komma upp över 50. Det är såklart egentligen ingenting, och jag hoppas verkligen jag kan skratta gott åt den nivån inom en inte alltför avlägsen framtid, men för mig skulle det ändå vara en skaplig månad.

Däremot ska jag försöka "hitta lite fart". Just det har varit min största akilleshäl under min satsning hittills. Jag kan springa rätt långt numera, men det går långsamt. Och långsamt är tråkigt. Och det vill man inte ha.

9 kommentarer:

  1. Tråkigt dödar, har också kommit fram till samma sak som du; fartträning behövs! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vara mer än nöjd om jag gjorde dina resultat!

      Frågan är bara hur man lägger upp fartträning utomhus när det är 10 minus (Eller så biter jag i det sura äpplet och går och springer på nåt gym).

      Radera
    2. Jag vet verkligen inte. Har inte begripit mig på det här med vinter, ser inte så många fördelar med den :-)

      Vad gäller farten så fungerar det relativt bra, förutom att hastigheten sänks så man får gå lite på ansträngningen också. Villet kan vara lurigt tycker jag, just då det är lite sladdigt ute så kan det hända att man ursäkter den låga farten med just halka, men att man faktiskt bara är bekväm

      Körde kort idag lite högre tempo och det gick bra, men när jag ville öka mer så vart det oerhört jobbigt.

      Vad gäller mina resultat så är jag nöjd, men man vill ju alltid bli bättre och mer nöjd? Är ju lite så man fungerar, på gott och ont, att man aldrig nöjer sig. :-)

      Radera
    3. Nä, då är vi två som inte begriper varför vintern finns. Fast jag föredrar faktiskt 2-5 minus framför +1 och regn. Och om det är kallt ett tag så brukar det ju dessutom kännas mindre kallt efter ett tag på nåt sätt. Men minus 12 som det är nu i Sollentuna är lite väl kallt.

      Klart man aldrig blir nöjd. Men skulle man kunna träna exakt som man vill i säg två år så skulle man antagligen bli i så bra som man kan bli. Då fick man väl nöja sig. Men det kommer aldrig att hända. Men om det hände så fick man väl söka nya utmaningar.

      Men du är som sagt redan snabb nog, du ska bara lära dig hålla din 5K-fart 8 gånger så långt. Hur svårt kan det va? :-)

      Radera
    4. Det är som med cyklingen, jag kan hålla bra effekt i ca 1 minut, det är ju bara att öka det till flera timmar som sagt. :-)

      Radera
    5. Du fixar det, bara du inte ökar dosen för snabbt och ta nån extra återhämtningsdag ibland!

      Radera
  2. Håller inte helt med dig eftersom jag just sprang 11 mil långsamt och hade väldans kul!
    Vinterträning: Längdskidor! Bra för flåset, vilket även gynnar löpningen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långsamt är inte tråkigt i sig, men om jag inte blandar in fart också så blir det för enformigt. För mig alltså.

      Längdskidor skulle jag vilja köra, men då är det ytterligare en sak jag måste sätta mig in i och köpa prylar till. Försöker hålla det enkelt då det redan nu är svårt att få ihop allt :-)

      Radera
    2. Jag stod faktiskt och funderade på längdåkning idag på pendeln. Det var nämligen en dåre som stod och skröt om hur han kört Vasaloppet ifjol efter totalt 11 mils skidträning. Det hade tydligen slutat med vattenfyllda lungor...

      Men skulle det vara sån vinter alltid som vi har nu i Stockholm så skulle det helt klart vara intressant. Men det är ju lite längre startsträcka att komma igång med skidor än med löpning, så det får vänta.

      Radera